fbpx
  • bitcoinBitcoin$66,142.00-2.08%
  • ethereumEthereum$3,415.74-5.09%
  • elrond-erd-2MultiversX$58.15-9.13%

Ce sunt Non-Fungible Tokens (NFTs)

Ce presupune “fungible” versus “non-fungible”

Fungibilitatea (fungibility) este caracteristica unui bun sau a unui activ de a putea fi schimbat cu un altul, individual, de același tip, calitate sau cantitate.

Altfel spus, bunurile fungibile nu sunt unice, acesta fiind și cazul unei bancnote sau a unui produs realizat în serie.

Pe de alta parte, un bun non-fungibil, este ceva unic. 

De pildă, în cazul Mona Lisei a lui Leonardo Da Vinci – oricate copii și postere s-ar face după acesta, tabloul original este unul singur și, prin urmare, nimic altceva nu l-ar putea înlocui.

 

Ce este un NFT

Un NFT este un activ digital care ar corespunde, în Blockchain, unui obiect unic din lumea reală, precum artă, muzică sau videoclipuri. 

Poate fi cumpărat și vândut online, cu cryptomonede, și va fi tranzacționat în același mod pe Blockchain.

În general, NFT-urile sunt, unice sau cel puțin fac parte din serii și colecții limitate, având coduri de identificare unice. 

Acest lucru contrastează puternic cu majoritatea creațiilor digitale, care pot exista aproape întotdeauna în cantități infinite, putând fi replicate la nesfârșit. 

 

Care e diferența dintre un NFT și o cryptomonedă

La fel ca banii fiat, cryptomonedele sunt fungibile, deci pot fi schimbate – un Bitcoin va fi mereu egal cu un alt Bitcoin. 

Deși beneficiază de aceeași tehnologie de programare ca acestea, un NFT se distinge printr-o semnătură digitală care face imposibil ca acesta să poată fi schimbat cu un alt NFT.

Când un investitor cumpară un NFT, primește de fapt un certificat de originalitate.

 

Ce NFT-uri există

Un NFT poate fi creat, sau “minted”, ca reprezentare a unor obiecte, deopotrivă tangibile sau intangibile.

Printre cele mai uzuale, amintim:

  • Artă
  • Gif-uri
  • Clipuri
  • Avatare sau skin-uri din jocuri video
  • Muzică
  • Produse de designer

Mai putin uzuale ar fi Tweet-uri – cum este și cazul primului tweet al co-fondatorului Twitter, Jack Dorsey, care s-a vândut pentru 2,9 milioane de dolari.

 

Platforme pe care poți vinde un NFT

Cele mai uzuale marketplace-uri ar fi:

  1. OpenSea
  2. Rarible
  3. SuperRare
  4. Foundation
  5. AtomicMarket

 

Concluzii

În esență, NFT-urile sunt echivalentul digital al obiectelor de colecție și pot avea un singur proprietar, pe rând. 

Creatorii pot să își includă semnătura în metadata asociată lor, pentru a le certifica originalitatea.

Datorită Blockchain-urilor, ei nu mai trebuie să se bazeze pe galerii sau pe case de licitații pentru a-și vinde arta. În schimb, artistul poate primi ulterior un procent din profit, dacă NFT-ul său este vândut din nou altcuiva.

 

Articolul PrecedentArticolul Urmator

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *