fbpx
  • bitcoinBitcoin$70,704.000.90%
  • ethereumEthereum$3,583.700.26%
  • elrond-erd-2MultiversX$61.05-1.42%

Laurence Kotlikoff: suntem într-o criză psihologică, nu economică

Laurence Kotlikoff, profesor de economie la Universitatea din Boston sustine ca in timpul evenimentelor economice mai dure oamenii se simt mai saraci si datorita a factorilor sociali. Ei sunt influentati de ce aud in media, chiar daca la nivel teoretic, nimic nu s-a schimbat in viata lor.

„Nu cred că suntem într-o recesiune acum, sau am fost în ultimele șase luni, pentru că șomajul este încă foarte scăzut. Dacă te uiți la fapte, nu există nicio dovadă de recesiune. Totuși, toată lumea din ziar scrie despre o recesiune. Veștile proaste se vând.” a transmis Laurence.

Kotlikoff spune că, dacă organizațiile de știri vorbesc despre o recesiune, orice altă organizație de știri se simte obligată să vorbească și despre asta.

Kotlikoff a spus că cercetările academice arată că, în trecut, o scădere a prețurilor locuințelor a dus la o scădere a cheltuielilor ale consumatorilor. Acest lucru se datorează faptului că oamenii se simțeau săraci pe hârtie. Dar nu e tot timpul așa.

„Psihologia contează foarte mult pentru că oamenii nu sunt economiști. Ei nu sunt instruiți să gândească așa cum am fost antrenat să gândesc. Deci, ei înțeleg lucrurile greșit. Ei ascultă ceea ce spun alții – și acei oameni se concentrează și pe lucrurile greșite!” a mai spus Laurence.

Kotlikoff spune că oamenii discută cum ratele ipotecare sunt ridicate și cum este ridicată inflația , dar nu discută cum au scăzut ratele ipotecare reale. „Nu este o conversație care are loc. Oamenii spun că prețurile caselor scad. Dar s-a schimbat ceva? Ți s-a prăbușit casa? Ai dormit aseară în aceeași cameră? Și s-a schimbat ceva cu adevărat în viața ta financiar? Nu!”

Profesorul spune că oamenii percep greșit realitatea economică reală . „Sunt angajator și am mulți muncitori. Cred că lucrurile nu stau chiar așa de rău. Dar crezi că lucrurile stau foarte rău pentru că presa scrie despre asta. Și crezi că vom intra în recesiune. Ți-e frică, așa că începi să-ți concediezi muncitorii. Dar muncitorii tăi sunt clienții mei. Așa că încep să-mi concediez muncitorii! La sfârșitul lunii, dacă clienții tăi nu se prezintă, nu-mi pot plăti muncitorii! Așa că îi concediez și sunt clienții tăi!”

În articolul lui Kotlikoff, intitulat The Big Con , el spune că cauza ultimei recesiuni a fost ca oamenii să ne convingă să credem că avem o recesiune. „Ne-am convins că avem toate aceste probleme care de fapt nu existau. Aici intervine psihologia – ne-am animat ca țară. Ne-am pus în recesiune. Și am încercat să facem asta din nou acum de multe luni în această țară. Și alte țări din lume o fac și ele. S-ar putea să reușim să ne convingem în următoarea mare recesiune.”

Articolul PrecedentArticolul Urmator

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *