fbpx
  • bitcoinBitcoin$63,463.00-0.10%
  • ethereumEthereum$3,045.61-0.77%
  • elrond-erd-2MultiversX$40.80-0.12%

Ce este Web 3.0

 

Pentru a intelege mai bine Web 3.0, alaturi de ce il deosebeste de Internetul pe care il cunoastem si folosim deja, trebuie sa ne uitam mai intai la Web 1.0 si Web 2.0. 

 

 

Web 1.0

Denumit si Static Web, acesta a fost prima forma de Internet si oferea acces la informatii limitate. In anii ’90, site-urile web erau construite cu pagini HTML Static, deci afisau doar informatii, utilizatorii neputand modifica datele.

Ca urmare, interactiunea cu userii era redusa sau chiar inexistenta, iar prima forma de Internet se asemana mai degraba o autostrada cu sens unic, in care doar cateva persoane selectate creau continutul, iar informatiile proveneau din fisiere specifice. Paginile web erau concepute pentru consumul de informatie si rulau pe servere costisitoare. 

 

Web 2.0 

Aspectele tocmai amintite s-a schimbat spre sfarsitul anilor 1990, cand Web 2.0 a facut ca Internetul sa devina considerabil mai interactiv, datorita progreselor inregistrate in zona tehnologiilor web, cum ar fi HTML5 si Javascript. Telefoanele mobile, socializarea si cloud-ul au fost cele trei elemente care au stat la baza aparitiei acestui nou Web.

Cunoscut sub numele de Social Web, Web 2.0 a facilitat dezvoltarea unor platforme interactive precum Facebook si YouTube. Acest lucru a permis crearea de continut de catre utilizatori si a facut posibila distribuirea si partajarea datelor intre diverse platforme si aplicatii.

 

Ce este Web 3.0

Chiar daca generatia actuala de Internet a schimbat considerabil lucrurile, ea are si dezavantaje, cum ar fi centralizarea, supravegherea populatiei si publicitatea agresiva. Aici intervine Web 3.0. 

Cea de-a treia generatie de Internet isi propune sa fie mai deschisa, Smart/inteligenta si descentralizata. Astfel, este denumit si Web-ul descentralizat, el fiind locul in care datele vor fi interconectate intr-un mod descentralizat. Aplicatiile si serviciile de internet vor fi alimentate prin distributed ledger technology, cea mai raspandita fiind Blockchain-ul. 

De asemenea, AI si algoritmii de invatare automata vor juca un rol esential. Scopul folosirii lor este acela de a oferi utilizatorilor mai rapid informatii mai relevante. De aceea, Web 3.0 se mai numeste si Semantic Web.

Site-urile web care utilizeaza inteligenta artificiala ar trebui sa aiba capacitatea de a filtra datele disponibile si de a oferi utilizatorului informatiile pe care le considera adecvate. 

Scopul este ca AI-ul sa permita sistemelor sa interpreteze semnificatia din spatele datelor(adica semantica) si prin urmare sa ofere o experienta considerabil mai Smart.

 

Avantajele Web 3.0

Primii pasi catre Web 3.0 au fost deja facuti, infrastructurile si platformele de aplicatii descentralizate fiind in centrul atentiei multor dezvoltatori si utilizatori de Internet. Iata cateva dintre beneficiile Web 3.0, asa cum il vedem acum:

  • Descentralizare – Web 3.0 nu va avea un punct central de control, ceea ce va inlatura gigantii tehnologici care centralizeaza si va permite indivizilor sa redobandeasca controlul asupra datelor personale. Descentralizarea si tehnologia Blockchain vor schimba astfel modul in care vor fi folosite si monetizate datele, individul fiind totusi cel care le va putea controla.
  • Disponibilitate si interconectivitate mai mare a informatiei – Avand in vedere natura descentralizata a Web 3.0, vor fi disponibile seturi de date mai mari, ceea ce inseamna ca vor exista mai multe informatii pe care algoritmii sa le poata analiza. Acest lucru ii va ajuta si mai mult pe utilizatori sa obtina informatii mai precise care sa raspunda nevoilor lor specifice. 
  • Eficienta crescuta a navigarii pe Internet – Evolutia la care am asistat in ultimii ani a facut ca motoarele de cautare sa devina tot mai eficiente cand vine vorba despre afisarea rezultatelor relevante. 

Cu toate acestea, unele dintre sistemele utilizate, cum ar fi cele de social tagging, inca pot fi influentate. Cu ajutorul Web 3.0 si al unor algoritmi ganditi mai Smart, AI-ul ar trebui sa fie capabil sa filtreze chiar si rezultatele manipulate si sa ofere utilizatorilor date impartiale

  • O experienta personalizata de internet – Prin aplicarea semanticii in Web si permitand decodarea sensului unei fraze prin analiza informatiilor, Web 3.0 va oferi o experienta personalizata pe internet.
  • De exemplu, prin valorificarea unor sisteme AI, Web 3.0 poate imbunatati advertisingul si poate oferi utilizatorilor anunturi utile si relevante pentru nevoile lor.

 

Concluzii

Marile corporatii si colectiile centralizate de informatii au dominat internetul, lasand prea putin control utilizatorilor. Web 3.0 isi propune sa schimbe aceasta situatie, facand din individ un centru de decizie. 

Protocoalele Web 3.0 descentralizate le vor permite oamenilor sa se conecteze la o noua generatie de internet. In cadrul acestora nu numai ca userii vor detine controlul asupra propriilor date, dar vor putea controla si cine profita de timpul si de informatiile lor. 

In plus, utilizarea unor algoritmi AI mai eficienti si a invatarii automate va asigura o experienta mult mai relevanta userilor. 

 

Articolul PrecedentArticolul Urmator

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *